Реклама
Реклама
Поиск  Пользователи  Правила 
Закрыть
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
Войти
 
Страницы: 1
RSS
Как искать и оценить медицинские публикации, PUBMED (MEDLINE) и др.
http://medicaltexts.ru/PubMed/02.html
Настоящая инструкция составлена в помощь русскоязычной аудитории, желающей научиться поиску медицинской литературы в системе PubMed. Инструкция включает краткое описание PubMed и ее основных элементов, а также характеристику важнейших методов поиска в системе.


Инструкция может быть использована как медицинскими специалистами, так и широкой публикой, желающей получить доступ к медицинской информации - научным статьям, либо популярной литературе на медицинские темы. Важно помнить, что поскольку поиск в PubMed может вестись только на английском языке, пользователь должен обладать хотя бы минимальным знанием английского. В помощь тем, кто не владеет медицинской терминологией, на вебсайте MedInfoRus приведен список медицинских словарей и справочников. В тексте инструкции при первом упоминании нового термина приводится его название на английском языке. Это сделано с целью знакомства читателя с основной поисковой терминологий и облегчения дальнейшего чтения литературы по PubMed.


Инструкция предназначена для поиска в PubMed через оригинальный интерфейс Национальной Медицинской Бибилиотеки США (National Library of Medicine - NLM). Данный интерфейс позволяет использовать различные методы поиска, многочисленные вспомогательные средства и дополнительные ресурсы, связанные с PubMed. Инструкция представляет собой вспомогательное пособие и не преследует цели заменить подробное руководство по поиску в PubMed, подготовленный NLM. Руководство дает детальное описание системы и должно использоваться во всех случаях, требующих дополнительных разъяснений. Доступ к нему можно получить с главного поискового экрана PubMed. Кроме того, ссылки на различные инструкции, учебники и прочие справочные материалы по PubMed находятся на вебсайте http://nnlm.gov/hip/.


Инструкция, разработанная в 2002 г., была пересмотрена и дополнена в 2006 г., чтобы отразить изменения, произведенные в системе PubMed за текущие годы.


Инструкцию составили рускоговорящие библиотекари, работающие в медицинских библиотеках США:

Людмила Долинская, MLS, AHIP, Lutheran Medical Center, Brooklyn, NY

Елена Фридман, MLS, AHIP, Staten Island University Hospital, NY

Римма Перельман, MLS, AHIP, Saint Vincent's Hospital - Manhattan, New York Medical College, New York, NY.



Essential Guide to Reading Biomedical Papers: Recognising and Interpreting Best Practice by Philip D. Langton
English | 2012 | ISBN: 1119959969 | 350 pages

Essential Guide to Reading Biomedical Papers: Recognising and Interpreting Best Practice is an indispensable companion to the biomedical literature. This concise, easy-to-follow text gives an insight into core techniques and practices in biomedical research and how, when and why a technique should be used and presented in the literature.

Readers are alerted to common failures and misinterpretations that may evade peer review and are equipped with the judgment necessary to be properly critical of the findings claimed by research articles. This unique book will be an invaluable resource for students, technicians and researchers in all areas of biomedicine.

• Allows the reader to develop the necessary skills to properly evaluate research articles
• Coverage of over 30 commonly-used techniques in the biomedical sciences
• Global approach and application, with contributions from leading experts in diverse fields

John Gabbay, Andrée le May, "Practice-based Evidence for Healthcare: Clinical mindlines"
English | ISBN 10: 0415486688 | 2010 | 296 pages

This book challenges the evidence-based practice movement to re-think its assumptions. Firmly rooted in real practice while drawing lucidly on a great breadth of theoretical frameworks, it examines afresh how clinicians use knowledge.

Evidence-based practice has recently become a key part of the training of all health professionals. Yet despite its ‘gold-standard’ status, it is faltering because too much effort has gone into insisting on an idealised model of how clinicians ought to use the best evidence, while not enough has been done to understand why they so often don’t.

Practice-based Evidence for Healthcare is a groundbreaking attempt to redress that imbalance. Examining how clinicians actually develop and use clinical knowledge day-to-day, the authors conclude that they use ‘mindlines’– internalised, collectively reinforced, tacit guidelines. Mindlines embody the composite and flexible knowledge that clinicians need in practice. They are built up during training and continually updated from a wide range of formal and informal sources. Before new evidence becomes part of practitioners’ mindlines, it is transformed by their interactions with colleagues and patients via their communities of practice and networks of trusted colleagues.

To explore how mindlines work Gabbay and le May draw on a wide range of disciplines to analyse their detailed observations of clinical practice in the UK and the US. Their conclusions and provocative recommendations will be of value to all practitioners, health service managers, policymakers, researchers, educators and students involved in the promotion of evidence-based practice.
Страницы: 1